Portuko Agintaritzak 42,9 milioi euro inbertitu ditu 2021ean, eta inbertsio-planak aurreikusten du 2022an inbertsio hori 50,6 milioikoa izango dela. Egindako edo proiektatutako obra nagusiak hauek izan dira: azalera handiagoa irabaztea, portu-lurzoruaren eskaria dela eta; barneko sarbideak hobetzea; eta portua-hiria erlazioan laguntzea.
- Kai-mutur Nagusiko lehen fasea urbanizatzea.
Azaroan amaitu zen Kai-mutur nagusiko lehen faseko 203.000 metro koadroko urbanizazioa. Kai hori faseka urbanizatuko da, eskaeraren arabera. Guztira 1.120 metroko atrakatze-lerroa eta 362.000 metro koadro ditu, eta 112 milioi euroko inbertsioa egin da orotara. Proiektu hori Europako Batzordeak aukeratu zuen finantziatzeko 2014ko “Connecting Europe Facility” deialdian, eta 20,9 milioi euro emango ditu; hots, gastu hautagarrien % 20.
Kai berri horrek trenbide-azpiegitura eta itsasontziak portuko sare elektrikora konektatu ahal izateko instalazio bat izango ditu, portuan atrakatuta dagoen bitartean berotegi-efektuko gasak eta zaratak murrizteko, eta, hala, itsasontzien ingurumen-indizea hobetzeko. “Onshore Power Supply” deritzo, eta ontziko bibrazioak eta motorren higadura murrizteko aukera ere ematen du.
- AZ1 kaia handitzea
Irailean hasi ziren AZ1 kaia handitzeko lanak. Kai-mutur Nagusiaren azalera berriari 50.000 metro koadro gehituko zaizkio, eta 251 metro linealeko malguki-linea izango du. 27,4 milioi euroko inbertsioa egin da eta obrak 2023 urtearen hasieran bukatuko dira.
- ZAD 2ra Ibilgailuentzako sarbidea
2021ean barneko ibilgailuentzako sarbide berria eraiki da, Biltegiratze eta Banaketa Eremuaren (ZAD) bigarren fasearen sarreran trafikoaren pilaketa arintzeko. Inbertsioa 4,2 milioikoa izan da.
- Larrialdietarako kaia
Prebentzioari dagokionez, urte-amaieran bukatu ziren segurtasunez nabigatzea eragozten duen murrizketaren bat – hala nola matxura mekanikoak edo antzekoak – izan zezaketen ontzientzako atrakalekua eraikitzeko lanak. Punta Sollanako dike-kaiaren babesean sortu da atrakaleku hori, eta 1,17 milioi euroko aurrekontua izan du.
- Deustuko kanaleko betelanak
Deustuko Kanalaren Ezkerraldeko betelanak 2021eko ekainean amaitu ziren, 22 hilabeteko lanen ondoren. Lanak Acciona Construcción eta Altuna y Uría enpresek osatutako aldi baterako enpresa-elkarteari esleitu zitzaizkion, kontratu-prozedura berezi baten ondoren. Kontratuaren esleipendunak bere gain hartu zuen betelanak egiteko kostua, 20 milioi eurotik gorakoa izan zena, eta, trukean, sortutako lurren jabetza eskuratu zuen. Lur zati hori portuko jabari publikotik kendu zen eta Zorrotzaurreko hirigintza-eremuan sartuko da.
Jarduketa horri esker, 50.000 metro koadroko azalera sortu ahal izan da, eta nahitaezko izapide guztiak egin ondoren, abenduaren 24an, sortutako lurzatia esleipendunaren alde besterendu da. Une horretatik aurrera, esleipendun–eskuratzaileak Zorrotzaurreko Alde Mistoko Hiri Antolamendurako Plan Bereziko AI-2 Jarduketa Integratuan aurreikusitako hirigintza-garapena egin eta eraikuntza-produktua susta dezake.
- Santurtziko hiri-ingurunea hobetzea
Bilboko Portuko Agintaritzak eta Santurtziko Udalak maiatzean hitzarmen bat sinatu zuten portuaren eta hiriaren arteko elkarreraginen eremuan jarduerak garatzeko, portuko hainbat gunetan hiri-ingurunea hobetzeko eta itsasertzeko sarbide publikoa hobetzeko. Jarduera horiek egiteko, Portuko Agintaritzak milioi bat euro jarriko ditu urtero hitzarmenaren indarraldiko lau ekitaldietan.
Enpresa pribatuak inbertsioak egiten ditu trafiko berriak erakartzeko handitzeetan eta lehiakortasun- eta ingurumen-hobekuntzetan
- Merkantzia arrunteko terminala handitzea
Apirilean Portuko Agintaritzak 70.150 m2ko azalera xedatu zion Consignaciones Toro y Betolazari Erdialdeko kai-muturraren lehen fasean, eta honek 5 milioi inbertituko ditu A6 kaiko ohiko kargako eta ro-ro-rako terminala handitzeko. 21.600 metro koadroko nabea izango du.
- Elikagai likidoen biltegiratzea
Depósito Portuarios, S.A. (Deposa) terminalak elikadurarako ontziratu gabeko likidoak biltegiratzeko sei tanke berri eraiki ditu. Bakoitzak 2.000 metro kubiko hartzeko ahalmena du. Handitze horrekin, 32.000 metro kubiko baino gehiago izango ditu terminalak, 37 tanketan banatuak. Inbertsioa milioi bat eurokoa da eta 2022an amaituko da.
- GNLko bunker-terminala
Repsol irailean hasi zen Bilboko Portuan gas natural likidotuzko (GNL) bunker-terminal bat eraikitzen. Inbertsioa 10 milioi eurokoa da eta Europako Batzordearekin batera finantzatuta dago, CEF – Connecting Europe Facilities Programme-ren bidez. “Gas-zerbitzugune” horrek erregaia emango die Brittany Ferries-en ontzi berriei, Salamanca eta Santoña izenekoei. Lehena, Salamanca, datorren hilaren amaieran hasiko da lanean; eta, bigarrena, Santoña, 2023an.
- Eolikoen instalazioa handitzea
Haizea Wind Group-ek, dorre eolikoen fabrikazioan mundu osoan aitzindari den enpresak, bere instalazioak handituko ditu XXL motako monopiloteak egiteko. Altzairuzko egitura handi horiek aerosorgailuak itsas hondoan finkatzeko balio dute.
Aurreikuspenen arabera, hazkunde-prozesu hori hainbat urtetako aldi batean gauzatuko du Haizeak, eta aurten bertan hasiko dira izapide ofizialak. Handitzeak gaur egungo haren emakidaren barruan dauden lurretan ezarriko dira (AZ2 eta AZ3 izkina, AZ2). Ondoren, portuko espazio osagarriak beharko ditu eraikitako piezak pilatzeko. Horretarako, datozen hilabeteotan, portuko jabari publikoaren antolamendu egokian oinarrituta, arauek ezarritako administrazio-prozedurak artikulatu eta izapidetuko dira.
Aurreikusitako inbertsioekin, Haizea monopiloteen erreferentziazko fabrika bihurtuko da Europan, eta Bilboko Portua Europako hegoaldeko hub eoliko.
Fakturazioa handitzen da eta zorpetze-profil baxuari eusten zaio
Negozio-zifraren zenbatekoa 63,1 milioi eurokoa izan da; 2020an, berriz, 58,9 milioi eurokoa. Hau da, % 7,1eko hazkundea izan du. 4,2 milioi euro gehiago fakturatzen dira, batez ere, portuko trafikoak pixkanaka suspertzen ari direlako.
Horrez gain, indarrean dagoen Plan Estrategikoan hitzartutako 4,4 milioiko tasa-jaitsieren egiturazko laguntza ekonomikorako neurriak finkatu diren arren (merkantzia-tasa (T3) % 10 jaitsi da eta lurzoruaren eta ur-laminaren balorazio berria), 2021ean ez dira errepikatu 2020an ezarri ziren koiunturazko neurri ekonomikoak. 2,5 milioi euroko neurri berezi horiek 26/2020 Errege Dekretuaren babesean eman ahal izan ziren, gure erabiltzaile eta enpresen zailtasun handieneko unea neurri batean arintzeko.
2021eko ekitaldian 10 milioi banku-zor kitatu dira aldez aurretik Europako Inbertsio Bankuan. Hala, ekitaldiaren amaierako banku-zor garbia 12,3 milioi eurokoa da; hau da, EBITDA halako 0,4, eta, beraz, Portuko Agintaritzaren finantza-esparruan xedatutakoa betetzen da.
Enpresak zorpetze-profil baxua mantentzen du bere finantza-autonomiari esker. Kudeaketa hori bateragarri izaten ari da oinarrizko azpiegituraren garapenarekin eta ingurumen-jasangarritasunaren, intermodalitatearen, berrikuntzaren, digitalizazioaren eta portuaren eta hiriaren arloetan egin beharreko inbertsio garrantzitsuekin. Horiek beroriek laster jauzi kualitatiboa izango dute.
Sortutako baliabideak (Ebitda) 30,8 milioi eurokoak izan dira.
Bestalde, 4,7 milioi euroko diru-laguntza jaso da. Horietatik 4,1 milioi euro Kai-mutur Nagusiko lehen faseko obrari lotuta daude, eta Europako Batzordeari dagozkio, CEF 2015 Connecting Europe Facility laguntza-programaren esparruan; gainontzeko 0,5 milioi euroak, aldiz, Berreskuratzeko eta Erresilientziako Mekanismoari dagozkio, ingurumenaren eta energiaren jasangarritasuneko proiektuak finantzatzeko.