Bilboko Portuko Agintaritzak 55,4 milioi euroren truke lizitatu ditu OPS (Onshore Power Supply) proiektuaren bigarren faseko lanak, ontziak atrakatuta daudenean sare elektrikora konektatu ahal izateko. Hala, erregaiaren kontsumoa eta gas-emisioak murriztu ahal izango dira, eta zarata eta bibrazioak minimizatu. Lanak egiteko epea 24 hilabetekoa izango da eta proposamenak aurkezteko epea urtarrilaren 31n amaituko da.
Proiektua, BilbOPS izenekoa, Bilboko Portuko Agintaritzaren funts propioek finantzatzen dute, eta, aldi berean, Europako Batzordearen 14,2 milioi euroko dirulaguntza du CEF Transport 2021-2027 laguntza-programaren barruan. Lan hau, alde batetik, 2023-2026 Plan Estrategikoan planteatutako helburuetan kokatzen da, hau da, portu berdea izatea eta jasangarritasunaren bidean enpresei sustatzea eta laguntzea; eta, bestetik, bere Trantsizio energetikorako planaren barruan dago.
Bigarren fase honen elektrifikazioa, bietan garrantzitsuena eta asmo handienekoa, A1, A2, A6, AZ3, Getxo 2 eta 3 Kaietan egingo da. Kaiek honako hauek hartzen dituzte, zehazki: ferry terminala eta ro-pax trafikoak; ro-ro trafikorako terminala; edukiontzien terminala; eta gurutzaontzien hiru atrakalekuak.
Horretarako, linea elektrikoak berrindartu beharko dira, instalazioek 30 MW eskaini ahal izateko. Horretarako, kaietan hiru banaketa-zentro, 11 transformazio-zentro eta 11 OPS konexio-puntu jarriko dira. Azpiegitura malgu bat sortzeko, 20 hartune izango dira zerbitzua emateko, itsasontzien atrakalekua kaian zein den kontuan hartu gabe. Gurutzaontzien potentzia handitzeko, Santurtzitik 1,34 kilometroko urpeko kablea zabalduko da.
OPS sare osoan kontsumitutako energia iturri berriztagarriek elikatuko dute; esate baterako, panel fotovoltaikoak, lau instalaziotan banatuak, portuko eremu desberdinetan kokatuak eta 4,25 MWp-ko potentziarekin.
Malgukien elektrifikazioaren lehen fasea 2023ko abenduan adjudikatu zen, eta handitzearen Kai-mutur Nagusiko A5 kaiaren elektrifikazioa du ardatz. 4,7 milioi euroko inbertsioa behar izan du, eta 4,3 milioi euroko dirulaguntza izan du Suspertze eta Erresilientzia Mekanismoaren bidez. Aurreikuspenen arabera, 2026ko lehen hiruhilekoan jarriko da martxan.
Nazioarteko onarpena
Azpiegitura Jasangarrirako Nazioarteko Koalizioak (ICSI) – azpiegituren jasangarritasunean, erresilientzian eta klima-aldaketan ingeniaritzaren ekintzarako mundu mailako mugimendua – zuzendutako Resilience4Ports ekimenak nabarmendu du Bilboko Portuko Agintaritzaren BilbOPS proiektua, ekosistema naturalen erresistentzia handitzeko eta energia sortzeko dituen helburuengatik. Azerbaijanen egin berri duten COP29 Klimaren Goi Bileran aurkeztu duten txostenean egin dute aitortza hori.
Bilboko Portuak bere erresilientzia hobetzeko eta klima-aldaketara egokitzeko modu aktiboan garatu duen lana deskribatzen du Resilience4Ports txostenak, eta ingurumen-jasangarritasunean zein biodibertsitatean jartzen du arreta.