Resilience4Ports ekimenak Bilboko Portuko Agintaritzaren ekosistema naturalen erresistentzia eta energia-sorkuntza handitzeko BilbOPS proiektua sartu du Sharm El-Shiekh-eko Egokitze Agendan (AEA) egindako aurrerapenei buruzko egoera-txostenean. Agenda hori COP27an atera zen itsas erresilientziara egokitzeko prozesuaren segimendua egiteko.
Txosten hori osorik kontsulta daiteke Azpiegitura Jasangarrirako Nazioarteko Koalizioaren (ICSI) webgunean, eta ofizialki ezagutzera eman da Bakun (Azerbaijan) egiten ari den COP29 Klimaren Goi-bilera dela eta egin den ‘Resilience Action’ ekitaldian. Bertan, portu-sistemetan estrategia jasangarri eta erresilienteak – hala nola Bilboko Portuko Agintaritzak egindakoak – hartzea eta aplikatzea nabarmentzen da, eta portuko agenteei erabaki egokiak hartzeko eta portuei disrupzioak aurreratu, aurre egin eta hobeto berreskuratzeko aukera emateko esparru bat ematen zaie, lan egiten duten pertsonak salbu utzita.
Zehazki, txosten honek deskribatzen du Bilboko Portuak erresilientzia hobetzeko eta klima-aldaketara egokitzeko aktiboki egin duen lana, ingurumen-iraunkortasunean eta biodibertsitatean oinarrituta. 2023-2026 plan estrategikoan, Portuak ikuspegi integrala du portu “berde, lehiakor eta arduratsu” bihurtzeko. Horretarako, azpiegitura egokitu behar da, klima-aldaketak eragindako erronkei hobeto aurre egiteko eta haren eragiketek ingurumen-inpaktu txikia izango dutela bermatzeko.
Zeregin horren barruan, Bilboko Portuak inguruko habitat naturalak babesteko eta leheneratzeko jardueretan parte hartzen du, eta, horretarako, tokiko talde kontserbazionistekin eta gobernu-erakundeekin lankidetzan aritzen da, eskualdeko itsas eta kostaldeko inguruneen osasun ekologikoa gainbegiratzeko eta mantentzeko. Horien artean dago Bilboko Portuko Zaintza Biologikoko Plana, Bilboko Portuko Agintaritzaren eta Euskal Herriko Unibertsitatearen arteko lankidetza-hitzarmen baten ondorioz sortua, portuko uren egoera ekologikoa ebaluatzeko.
Esparru horretako beste jarduera bat Bilboko Portuaren erresilientzia eta biodibertsitatea handitzeko pilotu berritzaileak garatzea da, unibertsitateekin eta start-up-ekin lankidetzan, portuko hainbat lekutan biodibertsitatea neurtzeko. Ildo horretan garatutako ekintzetako bat da hormigoiz egindako eta teknologia robotikoaren eta informazio-sistemaren bidez kontrol aurreratua duten mikro arrezife biomimetikoak sortzea eta monitorizatzea. Moldatutako agente eraldatzaileek testurizatutako gainazalak sortzen dituzte, eta horietan itsasoko bizitza garatzen da, ozeanoen inguruko itsaspeko flora eta fauna hobetuz.
Funtsezko beste alderdi bat portua energia berdean eta emisioak murrizteko teknologietan inbertitzea da. Horien artean, aipatzekoa da BilbOPS proiektua, kaiak elektrifikatzeko inbertsio estrategikoa, Onshore Power Supply (OPS) teknologia hedatuz, 11 konexio-puntu bidez. OPS zerbitzuek ontzi-konpainiei emandako energia berdea eta erresilientea izango dela bermatzeko, ekimen horren barruan sartzen da portuan energia berriztagarria ekoiztea, elementu sinergiko gisa. Hasieran, lau instalazio fotovoltaiko jarriko dira ferry- eta gurutzaontzi-terminaletan, bi turbina eoliko eta baterietan oinarritutako energia biltegiratzeko sistema batekin batera. Energia berdea ekoizteko zentro hori, motrizitate-proiektuetarako ere irekita dagoena, OPS sare elektrikoan integratuko da, ontziek eta portuak berak erabil dezaten.
Europako Batzordearen CEF Transport programarekin batera finantzatuta, proiektu hau Bilboko Portuan eskainiko diren ordezko erregaien zerbitzuen eskaintza zabalago baten parte da, LGN zerbitzugunearekin, Hidrogenoaren Euskal Korridorearekin (BH2C) edo portuko instalazioetan bertan sortuko diren e-erregaiekin eta bioerregaiekin batera.
BilbOPS proiektuak urtean 900 geldialdiei zerbitzua emango du edukiontzien, ferryen eta gurutzaontzien kaietan, eta haiek ezartzeak energia-sorkuntza dibertsifikatzen lagunduko du, portuko eragiketen erresistentzia hobetuz. Halaber, eragin zuzena izango du inguruko hirietako 125.000 bizilagunen eta portuko 10.000 langileren bizi-kalitatean, emisio-mailak eta zaratak eta bibrazioak murrizteari esker.
Resilience4Ports-i buruz
Resilience4Ports ekimena Azpiegitura Jasangarrirako Nazioarteko Koalizioak (ICSI) zuzentzen du – azpiegituren, erresilientziaren eta klima-aldaketaren jasangarritasunean ingeniaritzak jarduteko mundu mailako mugimendua -, eta haren helburu nagusia da portu- eta komunitate-sare bat sortzea, erresilientzia-arazoak ebaluatu, elkarrekin sortu eta konponbideak probatzeko. Programa, hasiera batean, portuetan oinarritzen da, funtsezko zeregina eta klima-arriskuekiko esposizioa direla eta. Hala ere, itsas sistemako beste elementu batzuk zabaldu eta hartu ahal izatea lortu nahi da.
#COP29ko Erresilientziaren Eguna dela eta, Resilience4Portsek ekintzara dei egin du, Sharm-El-Sheikh-en Egokitzeko Agendaren eta Klima Aldaketari buruzko Nazio Batuen Goi Mailako Txapeldunen Itsas Erresilientziaren Aurrerapenen egokitzapen eta erresilientzia helburuekin konpromisoa har dezaten. Promesa berri hori munduko portu-eragileen ekintzan oinarritutako lehen sektoreko konpromisoa da, azpiegituren, eragiketen eta portu-jardueren erresilientzia hobetzeko eta bizkortzeko, klima-aldaketaren ondorioei dagokienez. Deialdi honi atxikimendua Azpiegitura Jasangarrirako Nazioarteko Koalizioaren (ICSI) webgunean egin daiteke.
Resilience4Portsek Arupen, Klima Aldaketarako Nazio Batuen Goi Mailako Txapeldunen eta Lloyd’s Register Fundazioaren babesa du. Horiekin batera, erakunde laguntzaile gisa parte hartzen dute AIVP – Nazioarteko Hirien eta Portuen Elkartea; CIP – Inter-American Committee on Ports; IAPH – International Association of Ports and Harbours; Institute of the Americas; University of Oxford; WPSP – World Ports Sustainability Program; Gambia Ports Authority; Port of Antwerp-Bruges; Port of Baku; Port of Long Beach; eta Bilboko Portuko Agintzaritza bere.